PL   |   EN   |   DE   |   ES

Leonardo da Vinci- Projekty Mobilności-IVT

 

 

Praktyki w Niemczech – nasze wrażenia

 

35 uczniów z naszej szkoły z klas trzecich o profilach : technik elektronik, technik teleinformatyk, technik informatyk odbyło dwutygodniowy staż zawodowy w Niemczech, w malowniczej miejsowości Cottbus.

 

Wyjazd odbył się w ramach projektu „Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo” realizowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego – Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na zasadach Programu Leonardo da Vinci, będącego częścią Programu Uczenie się przez całe życie. 

 

Praktyki rozpoczęły się 16 lutego i zakończyły 5 kwietnia 2014 roku i odbywały się w centrum szkolenia zawodowego „Berufsbildung- und Technologiezentrum Gallinchen” w Cottbus o profilu działalności zbliżonym do profilu nauczania w Technikum Łączności.

 

Uczniowie przed  wyjazdem z Polski, mieli zorganizowane dodatkowe zajęcia poszerzające słownictwo zawodowe z branży elektronicznej i informatycznej w zakresie umiejętności posługiwania się językiem niemieckim oraz zajęcia praktyczne nawiązujące do specyfiki kultury niemieckiej.


Młodzież pojechała do naszych zachodnich sąsiadów w towarzystwie opiekuna oddelegowanego ze szkoły. Opiekunem grupy pierwszej była pani Aleksandra Stachowiak, grupy drugiej pani Romana Kaczmarek i grupy trzeciej pani Agata Frankowska.

 

Bazą noclegową był ośrodek rekreacyjno jeżdziecki, przy którym znajdowała się stadnina koni, doskonale wkomponowana w krajobraz pobliskich łąk i lasów.

 

Pobyt w Niemczech nie ograniczał się wyłącznie do pracy. Uczniowie  wzięliy udział w bogatym programie kulturowym obejmującym między innymi „Trening Kompetencji Interkulturowych - Kultura i Komunikacja”.

Warsztaty miały na celu uświadomienie uczestnikom własnych uwarunkowań kulturowych, zobrazowanie stereotypów i ich funkcji, wprowadzenie w różnice kulturowe w kontekście polsko- niemieckim, uświadomienie zarówno własnych słabych jak i mocnych stron oraz osobistych granic w kontekście komunikacji międzyludzkiej.

 

W ramach relaksu dla duszy i ciała odbyła się  wycieczka po kanałach Spreewaldu, w tzw. czółnach, wprawianych w ruch przy pomocy długich tyczek, którymi posługują się sternicy.

 

Czy wiecie co jest specjalnoscią kulinarną tego regionu ?

 

Otóż są to przetwory z ogórków, tzw. Spreewälder Gurken, przygotowywane z użyciem octowej zalewy oraz innych dodatków takich jak musztarda, miód czy chilli. Tego też uczniowie skosztowali.

 

Kolejnymi atrakcjami była zabawa na największej w Europie wyspie tropikalnej «Tropical Island »oraz zwiedzanie Drezna, jednego z najpiękniejszych miast barokowych.

 

Dzięki uprzejmości  niemieckiego wykładowcy młodzież  zwiedziła także Wojewódzką Komendę Straży Pożarnej w Cottbus wraz z jej komputerowym Centrum Powiadamiania Ratunkowego dla regionu południowej Brandeburgii, co wzbudziło wiele emocji wsród naszych uczniów.



Młodzież wróciła do kraju pełna wrażeń, wzbogacona o umiejętności zawodowe i lingwistyczne, a co najistotniejsze zapoznała się bezpośrednio ze strukturą i sposobem wykonywania pracy w innym kraju Unii Europejskiej.

 

Każdy z uczestników na zakończenie praktyk otrzymał certyfikat „Europass - Mobilność” -  międzynarodowy dokument  potwierdzający zdobyte umiejętności w ramach zagranicznego stażu oraz certyfikat potwierdzający odbycie praktyk.

Dzięki realizacji projektu, szkoła umożliwiła swoim wychowankom podniesienie kwalifikacji i umiejętności zawodowych niezbędnych w przyszłości po ukończeniu edukacji na poziomie szkoły średniej.

 

Podczas « Dnia Patrona » odwiedził nas wykładowca z Cottbus, pan Heinz Klietmann , który bardzo chwalił umiejętności naszych uczniów.

 

 

Zachęcam do uczenia się jezyka Goethego, do otwartości, chęci poznawania, nabywania nowej wiedzy i doświadczeń.

 

Koordynator projektu

 Aleksandra Stachowiak

 

Poniżej przedstawiam wrażenia uczestników praktyk.

 

Jakub Kaczor, kl. III b2t

Praktyki zagraniczne to doskonała okazja, aby poznać kulturę pracy i wymagania zagranicznego pracodawcy. Dodatkowo dają one możliwość doskonalenia kompetencji językowych w naturalnym środowisku kraju obcojęzycznego. Podczas praktyk w Cottbus najbardziej podobało mi się podejście naszego nauczyciela do tego, co wykonywał, do tego, czego nas uczył - podchodził do nauki z lekkim dystansem oraz bez stresu. Tłumaczył nam wszystko bardzo dokładnie, zdawało się, że najlepiej jak potrafił, a gdy nam coś nie wychodziło, ze stoickim spokojem dawał rady i w razie potrzeby, pomagał.”

 

Sławomir Latkowski, kl. III b1t

 

„Podczas pobytu na praktyce zawodowej w Cottbus nauczyłem się, że każdy problem można rozwiązać mimo wielokrotnych niepowodzeń.
Zdobyłem umiejętność montażu lokalnej sieci komputerowej, projektowania oraz lutowania płytek elektronicznych oraz umiejętność tworzenia serwera w systemie Linux.

Dzięki tym zajęciom oprócz wiedzy czysto teoretycznej przekonałem się jak to jest „naprawdę” w rzeczywistości.

Różnicą pomiędzy praktyką zagranicą a praktyką w Polsce jest przede wszystkim bariera językowa, którą wbrew pozorom bardzo łatwo jest przełamać.

Nabyte doświadczenie podczas praktyki na pewno wykorzystam w mojej karierze zawodowej.”

 

 

 

Jędrzej Klepacki, kl. III b1t

 

„Pobyt w Cottbus i nauka tam była ciekawym i miłym doświadczeniem. Jedną z rzeczy, którą się nauczyłem była nauka budowy sieci lokalnej. Uczyliśmy się tego od budowy kabla, po przez odpowiednie umiejscowienie kabelków, do budowy gniazd i scalania wszystkiego w jedną sieć. Następną przydatną umiejętnością nabytą na praktykach było lutowanie. Tam uczyliśmy się lutować układy elektroniczne i logicznie rozplanować umieszczenie na nich oporników, kabli i żarówek, ale lutowania używam do teraz również w domu. Jednak jedną z najlepszych nabytych umiejętności była praca z komputerem Raspberry. Jest to mały komputer pracujący w systemie Linux, praca na nim sprawiała wielką przyjemność. Z tego co słyszałem, praktyki w Polsce są nieporównywalne do tych co były zagranicą, a koledzy skarżyli się na ,,monotonność'', jednak my nie. Praktyki w Cottbus pozwoliły rozwinąć mi moje umiejętności i na pewno pomogą w dalszej drodze kształcenia.”

 

Aneta Tomczak, kl. III b1t

Osobiście jestem bardzo zadowolona z odbycia praktyki w Cottbus. Byłam miło zaskoczona tym, jak wyglądały nasze zajęcia. Podczas gdy w polskiej szkole uczymy się głównie teoretycznych rzeczy, w Niemczech poznałam swój zawód z praktycznej strony, co idealnie komponowało się z dotychczas zdobytą wiedzą. Wyposażenie sali przerosło moje oczekiwania, ponieważ pracownie w Cottbus wyposażone były w najróżniejsze sprzęty, z którymi mogliśmy pracować. Nauczyłam się wielu przydatnych rzeczy, takich jak tworzenie sieci czy lutowanie. Dzięki praktyce w Niemczech zyskałam nie tylko doświadczenie w pracy w zawodzie, ale także certyfikaty, dyplomy, a co najważniejsze – wspomnienia. Wymienione wyżej wyróżnienia na pewno pomogą mi w przyszłości znaleźć satysfakcjonującą pracę w zawodzie. Dwutygodniowy pobyt za granicą zbliżył nas wszystkich do siebie i bardzo miło spędziliśmy ten czas.

 

Mateusz Sołtysiak, kl. III b1t

Praktyki w Cottbus uważam za bardzo udane. Uzyskałem w nich wiele umiejętności, które mogą mi się przydać w przyszłości w pracy w moim zawodzie. W Niemczech nauczyłem się wielu nowych rzeczy takich jak: montaż sieci internetowej, skręcanie kabli typu Ethernet, obsługa małych komputerów „Raspberry”. Za cenne doświadczenie uważam również kontakt z językiem obcym. Praktyki w Cottbus były zorganizowane bardzo dokładnie i wszystko było dopięte na ostatni guzik, co dało się wyraźnie odczuć.  Wszyscy byli dla nas bardzo mili i dbali o nasze potrzeby i pomimo innego języka bardzo doskonale się rozumieliśmy i pomagaliśmy sobie wzajemnie.

 

Mateusz Matyjaszczyk, kl. III b1t

„Praktyki w Cottbus były najbardziej owocnym okresem mojej nauki w ZSŁ. Dzięki temu wyjazdowi nabyłem wiele umiejętności ponieważ tam wszystko robi się praktycznie, nie było żadnej teorii wszystkie rzeczy mieliśmy okazję zobaczyć a potem pracować na nich lub z ich pomocą. Według mnie właśnie tak powinny wyglądać zajęcia w szkole zawodowej. W Polsce odbywa się to na zasadzie (80% teorii 20% praktyki) a w Niemczech jest to na odwrót, co działa z korzyścią dla przyszłych pracowników w uczonym się przez nich zawodzie. Ponadto byliśmy na bardzo ciekawych warsztatach interkulturowych  oraz wycieczce do Drezna, w którym zwiedziliśmy kilka muzeów. Dzięki temu wyjazdowi zyskałem na pewno trochę obeznania ze sprzętem, który w przyszłości może mi się przydać w zawodzie oraz miałem szanse przećwiczenia wszystkiego w praktyce na co w Polsce szansy nie ma. Praktyki uznaję na bardzo fajne i przyjemne spędzanie czasu połączone z nauką.”

 
Grzegorz Boiński, kl. III b2t

 „Na praktyki warto wyjechać, ponieważ można uzyskać międzynarodowe doświadczenie, co uatrakcyjnia pracownika w oczach pracodawcy. Dzięki praktykom możemy rozwinąć nasz język obcy i lepiej go w przyszłości wykorzystywać. Najbardziej podobało mi się to, że mogliśmy wykonywać praktyczne rzeczy dla naszego zawodu w sposób dość ciekawy oraz to, że praktyka była przeplatana z teorią”.